Якою має бути нова українська школа ХХІ століття? Це школа знань чи школа цінностей? Нова українська школа передбачає перехід від школи, де дають лише знання, до школи, де діти отримують компетентності 21 століття. Компетентності включають знання, уміння їх застосовувати на практиці, а також цінності і ставлення, які допоможуть дітям навчитися критично ставитися до інформації. Випускник Нової школи має бути цілісною особистістю, патріотом та інноватором, здатним змінювати навколишній світ, конкурувати на ринку праці та учитися впродовж життя. Для цього школа покликана дати дитині 10 ключових компетентностей, серед яких не лише володіння мовами, математична грамотність, компетентність у природничих науках, а й такі компетентності як: уміння вчитися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість і фінансова грамотність, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя. Структура школи поділятиметься на три рівні. 4 роки початкової школи, 5 років – базової та 3 роки профільної старшої школи, де діти зможуть повноцінно підготуватися як до вступу до ВНЗ, так і до самостійного життя в реальному світі.
Змінюватись треба і вчителям, і учням, і батькам. Перш за все, має бути вихована взаємоповага, довіра, гідність, свобода вибору. Але ж вибір повинен бути обґрунтованим виваженим, спроектованим на життєву траєкторію. Гідний вчитель має навчити учня відповідально робити гідний вибір, спрямований на добро, а не на зло. Сучасному суспільству потрібна інформована й компетентна особистість, яка може приймати самостійні рішення і нести відповідальність за власні вчинки. А щоб сучасного учня зростити саме такою особистістю, сьогодні учителю потрібно крокувати в ногу із сучасними технологіями навчання. Звичайно мають бути зміни у програмах та у змісті освіти, які б зменшили обсяг навантаження на учня та були переведені у площину практичного застосування знань у повсякденному житті. Отже, можна визначити такі основні поняття для нової школи: практичне спрямування знань; розвиток критичного мислення; уміння робити правильний вибір; виховання гідності і відповідальності; індивідуальний підхід до дітей, спрямований на розвиток індивідуальних здібностей кожного; свобода вибору методів навчання учнів; формування знань через пізнання та застосування цінностей у життєвому виборі. Завдання складні, але разом ми їх подолаємо.
|