Педагогічний колектив Канізької ЗШ І-ІІІ ступенів щиро вітає Вас на нашому сайті та запрошує до участі в інтернет-семінарі для вчителів географії
Дата проведення: 25 квітня 2016 року
Місце проведення: сайт Канізької ЗШ І-ІІІ ступенів
Мета: залучення педагогів до творчої діяльності, створення оптимальних умов для проектування сучасного уроку географії в контексті формування ключових компетентностей особистості учня шляхом розвитку його творчих здібностей на уроках і в позаурочній діяльності в атмосфері співробітництва, конструктивної взаємодії вчителя та учня, створення власного досвіду роботи в інноваційному освітньому просторі.
Шановні колеги!
Педагогічний колектив Канізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів щиро вітає вас та запрошує до участі в інтернет-семінарі для вчителів географії з проблеми:"Проектування сучасного уроку географії в контексті формування ключових компетентностей учнів"
Дата проведення: 25 квітня - 06 травня 2016 року
Місце проведення: сайт методичного кабінету відділу освіти райдержадміністрації, сайт Канізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Мета: залучення педагогів до творчої діяльності, створення оптимальних умов для проектування сучасного уроку географії в контексті формування ключових компетентностей особистості учня шляхом розвитку його творчих здібностей на уроках і в позаурочній діяльності в атмосфері співробітництва, конструктивної взаємодії вчителя та учня, створення власного досвіду роботи в інноваційному освітньому просторі.
Презентація з досвіду роботи вчителя географії Ткаченко Н.В.
http://margarita0203.ucoz.ru/load/4-1-0-33
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ГЕОГРАФІЇ у 6 класі
http://margarita0203.ucoz.ru/load/
Також зверніться, будь- ласка, до рубрики "Інтернет- семінари" меню нашого сайту.
Презентація з досвіду роботи вчителя географії Ткаченко Н.В.
http://margarita0203.ucoz.ru/load/4-1-0-33
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ГЕОГРАФІЇ у 6 класі
http://margarita0203.ucoz.ru/load/
Проектування сучасного уроку географії в контексті формування ключових компетентностей учнів
Сьогодні новий освітній стандарт ставить перед кожним вчителем, який би предмет він не викладав, задачі формування людини компетентної, з підвищеним рівнем її творчої активності.
Важливо зрозуміти, що, озброюючи знаннями, ми отримуємо інтелектуально розвинену особистість, яка прагне до знань. Інколи інтерес до читання в дітей знижується, їм важко пізнавати виучуваний програмний матеріал: потрібна кваліфікована мотиваційна діяльність учителя шляхом залучення до активної навчально - пізнавальної діяльності учнів.
В умовах швидкої зміни всіх сторін життя нашого суспільства, його ідеології, системи цінностей і моральних ідеалів, ускладнюється соціальна роль учителя, підвищуються вимоги до його професійної компетентності, особливого значення набувають такі якості педагога, як здатність опановувати нові концепції предмета, нові педагогічні технології, а також широка обізнаність у сфері змісту предмета і методики його викладання.
Бути вчителем у наш час - значить опанувати мистецтво створення особистості засобами свого предмета. Задача вчителя географії в цих умовах - формування у школярів географічної культури як частини загальної культури людини.
У межах предмета можна виділити компетентності трьох рівнів.
- Компетентності, пов'язані з перенесенням понять, способів дій, прийомів і засобів з інших навчальних дисциплін у географію.
- Компетентності, що виходять за межі предмета, але які найефективніше можливо формувати саме в курсі географії ( наприклад, прогнозування природних і соціальних явищ)
- Власне географічні компетентності, які можуть бути використані в інших галузях знань і життя людини ( наприклад, картознавча).
Предметні географічні компетенції - це специфічні для географії знання, вміння й навички та досвід їхнього застосування; досвід творчої діяльності; вміння мислити просторово й комплексно; емоційно - ціннісні установки щодо довкілля та діяльності в ньому ( погляди,переконання,ціннісні орієнтації). Предметні компетенції з географії як результат навчання виписані в Державному стандарті такими ключовими словами, як: знає і розуміє; уміє і застосовує; виявляє ставлення і оцінює.
Реалізація компетентнісної концепції передбачає:
- забезпечення особистісної спрямованості процесу навчання географії, орієнтація на людину та її місце в географічному середовищі;
- реалізацію міжпредметного підходу під час навчання географії, що дасть можливість учням бачити цілісну картину світу;
- запровадження в навчальний процес високоефективних технологій;
- пізнання навколишнього середовища через творчу навчальну діяльність;
- розвиток здібностей дослідження та набуття власного досвіду;
- формування комплексу індивідуальних і соціальних здібностей та орієнтацію на них своєї поведінки і кар'єри.
На формування компетенцій значну увагу звертають в навчальній програмі з географії. У процесі вивчення «Загальної географії» учні набувають навчально - пізнавальної, соціальної та комунікативної компетенцій.
Одним із головних завдань курсу « Географія материків і океанів» є розвиток у семикласників уміння аналізувати карти та використовувати їх як джерела різноманітної інформації, що сприятиме формуванню інформаційної компетентності.
Під час викладання курсу 8-го класу особливу увагу приділяють поглибленню й узагальненню теоретичних знань з фізичної географії. Формується навчально - пізнавальна, ціннісно - смислова та соціально-трудова компетенції.
Курс « Економічна і соціальна географія України» спрямована на формування соціальної та поглиблення функціональної, інформаційної та ціннісно - смислової компетенцій.
У процесі вивчення курсу « Соціально - економічна географія світу» в учнів має сформуватись цілісне уявлення про навколишній світ, про глибокий взаємозв'язок природи, населення, господарства Землі.
Під час організації і здійснення навчально - пізнавальної діяльності, стимулювання і мотивації, контролю і самоконтролю в своїй практиці використовую сучасні інноваційні технології, нетрадиційні підходи у викладанні географії: ігрові моменти з теми, пояснення з використанням віршів, кросворди, захопливий матеріал.
Наприклад, уроки формування нових знань проводжу у вигляді уроків - лекцій, уроків-експедицій, досліджень, навчальних конференцій.
На уроках навчання умінь і навичок використовую уроки - рольові ігри, наприклад, урок - суд у 8 класі з теми: « Стихійні природні явища», а на уроках узагальнення закріплення умінь - ігрові:КВК (6 клас, теми ««Літосфера», « Атмосфера»), уроки - змагання. На уроках перевірки знань і умінь проводжу вікторини, конкурси, географічні диктанти, тестування.
Використовую різні прийоми навчання: « Правильні - неправильні твердження», « Чи вірите ви, що...», « Читання із зупинками», «Кошик понять, ідей, імен», « Читання із позначками INSERT».
При вивченні материків і країн складаються візитні картки, які містять наступні характеристики: площа, населення, густота населення, столиця, герб, прапор. Складаємо описи географічних об'єктів: річки, озера, моря, природних зон.
Формування інформаційної компетентності базується на вмінні працювати з дидактичними ( навчальними) засобами інформації. Особливу роль тут відіграє підручник. Необхідним елементом роботи школярів з підручником на уроці є звернення до словника термінів. Це сприяє засвоєнню географічних понять.
Приклади завдань для роботи з підручником з теми: «Хімічна промисловість України»
Завдання 1. Використовуючи текст підручника та словник географічних термінів, поясніть поняття «хімічна промисловість».
Завдання 2. Використовуючи текст підручника, виберіть кілька речень і до кожного з них доберіть питальне слово.
Завдання 3. Використовуючи текст підручника, назвіть основні галузі хімічної промисловості та на чому вони спеціалізуються.
Завдання 4. Використовуючи текст підручника й карти атласу, охарактеризуйте одну з галузей хімічної промисловості за планом: а)сировинна база;
б) принцип розміщення галузі;
в) райони й центри розвитку галузі;
г) проблеми галузі.
Ключові компетентності формуються лише у процесі здобуття досвіду власної діяльності, тому освітнє середовище повинно бути вибудоване в такий спосіб, щоб дитина опинялася в ситуаціях, які сприяють її становленню. Отож, сучасна освіта повинна бути орієнтована на проектування навчально - практичних ситуацій, у яких діє учень.
Творчий учитель спроможний реалізувати поставлене суспільством перед школою завдання: сформувати людину, здатну творчо мислити, приймати рішення, мати власну позицію, адаптуватися до умов життя, здатну до мобільності, швидкої зміни соціальних ролей, тобто бути людиною компетентною, успішною і сприяти розвитку суспільства. Н.В.Ткаченко